راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﻘﺮار ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎنی در ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺷﯿﺮاز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﻨﻌﺘﯽ، دانشگاه آزاد شیراز، ایران

2 کارشناس ارشد تحقیق درعملیات موسسه غیرانتفاعی فن و دانش ساوه،اراک

3 دکتری مدیریت، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﻘﺮار ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن در ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺷﯿﺮاز اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ و ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ 10 ﺳﺎل ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﺎر در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آنﻫﺎ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 550 ﻧﻔﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ، و رواﯾﯽ آن ﺗﻮﺳﻂ ﺗﮑﻨﯿﮏ رواﯾﯽ ﻧﺴﺒﺖ اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮا، رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ، و رواﯾﯽ ﺳﺎزه- ﻫﻤﮕﺮا ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻣﺪﻟﺴﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری، ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻮرد آزﻣﻮن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﻘﺮار ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﻘﺮار ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. راﺑﻄﻪای ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﯿﻦ اﺳﺘﻘﺮار ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و رﺷﺪ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی وﺟﻮد دارد. ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﻘﺮار ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎن راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻮد.

کلیدواژه‌ها


Kaplan, B., & Shaw, N. (2004). Future Directions in Evaluation Research: people, Organizational and Social Issues. Methods of Information in Medicine, 43, 215-231.
Karacapilidis, N. (2000). Integrating new information and Communication technologies in a group decision support system. Journal of International transactions in operational Research, 7, 487-507.
Karathanos, D. and Karathanos, P. (2005). Applying the Balanced Scorecard to Education.
Journal of Education for Business, 222-230
Khresat, A. (2015). The Effect of Management Information System on Organizational Performance: Applied Study on Jordanian Telecommunication Companies. Information and Knowledge Management, 5, 6, 45-51.
 
Kwong. J., & Cheung. M. (2003). Prediction of Performance Facets Using Specific ersonality Trait in the Chinese Context. Journal of vocational behavior, 6, 4, 45-61.
Livari, J. (2005). An empirical test of the delone-mclean model of information system success. The data base for Advances in Information Systems, 36 (2), 8-27.
Lu, X.H., Huang L.H., & Heng M.S.H. (2006). Critical success factors of interorganizational information systems-A case study of Cisco and Xiao Tong in China. Information & Management, 43, 395–408.
 
MaCartthy, M., & Caravan, T. N. (2001). 360 Feedback and processes: performance improvement and employee career development. J Euro Industrial Training, 5-32.
 
Milis, K., & Merckenm, R. (2004). The use of the balanced scorecard for the evaluation of information and communication technology projects. International Journal of Project Management, 22, 87– 97